Mivel a Filmbarátok évértékelő adásában már elárultam az 5 kedvenc filmemet a tavalyi évből, a szokásos 15-11 helyett, így azokat most beraktam a listába. A jeleneteket, idézeteket, akciókat, csalódásokat és egyebeket tartalmazó listákat is posztolni fogom, valószínűleg még a hétvégén, de egyelőre álljon itt a 15 legjobb, és a 10 legrosszabb film 2018-ból, szerintem.
Top 15 legjobb film
15. A kutyák szigete
Classic Wes Anderson, aki a rókák után most kutyák segítségével mesélt el egy viccesen furcsa, de végletekig szerethető és társadalomkritikával bőségesen megpakolt történetet. Ínyenceknek kötelező, kizárólag eredeti nyelven!
14. Sztálin halála
Régen láthattunk ennyire erős történelmi szatírát - egyáltalán, ennyire erős szatírát! - moziban, ami ráadásul nem akarja elhülyéskedni a mondanivalóját, hanem mer komor és kegyetlen lenni, ha a sztori azt kívánja. Úgy szúr, hogy közben szétröhögöd magad, és mindezt pazar színészgárdával.
13. Hihetetlen család 2
Csak a szokásos Pixar, ezúttal a szülői szerepekkel foglalkozva, sok-sok vicces és látványos pillanattal… mehetünk is tovább, jövőre ugyanitt.
12. Thelma
Na, ez már egy érdekesebb darab! Ennél szokatlanabb megközelítésből szuperhősfilmet még nem láttál. Pedig ez az! És nem is akármilyen. Nincsenek gonoszok, akciók és városzúzások, ehelyett lemegyünk a szupererővel járó lét legmélyebb bugyraiba, és megvilágítják nekünk, hogy ez talán mégsem lenne olyan hűdehúdejó, mint ahogy azt más filmek után gondolnánk. Plusz, minden második jelenete olyan csodálatosan van megrendezve, hogy öröm nézni!
11. Örökség
Ördögűző, HD-Edition. (HD, mint HereDitary…). Formabontó horror, ami szakít a modern, divatos stíluselemekkel, és egy ízig-vérig régimódi, lassú, jump scare-ektől mentes, de iszonyatosan nyomasztó és a kegyetlenséget és lelki terrort a végletekig fokozó két órával ajándékozza meg a nézőt, meg néhány képsorral, amit soha, de soha nem fog elfelejteni. Csak erős idegzetűeknek, de nekik nagyon!
10. Utoya, július 22
Egysnittes film egy mészárlásról, gyomorforgató hitelességgel. Tulajdonképpen egy órán keresztül embereket látsz rettegve kúszni vízben, sárban, avarban, de nem kell sok hogy te is összerezzenj a távoli lövések hangjától. Döbbenetes erejű skandináv film, ami után remegő térdekkel fogsz felkelni a székből.
9. Mission Impossible: Utóhatás
A fene gondolta hogy ez a sorozat nemhogy nem fog elfáradni a hatodik részre, de kb ekkor lesz a csúcson? Nagybetűs AKCIÓFILM! Ennyi! Nem reformálja meg a műfajt, nem írja át a játékszabályokat, nem vezet be semmi újat se a sorozatba, se a műfajba, „csak” egyszerűen zseniálisan rakja össze a már ismert elmeket, és pakolja tele olyan akciójelenetekkel amiktől összecsinálod magad. Ilyet kérnénk, még nagyon sokat!
8. Remélem legközelebb sikerül meghalnod! :)
Semmiből jött, kis költségvetésű magyar film, de annál nagyobb volt a meglepetés, hogy mennyire éretten és okosan beszél a témáról, amit felvet. Szexuális zaklatásról, internetes visszaélésekről, az első fellángolás izgalmairól, és hogy mennyire buta is tud lenni egy ember, ha nem gondolja végig, mit csinál. Mindez egy fordulatos, néhol meglepően sötét tini-krimi köntösbe csomagolva, a 4:3-as képarány eddigi legötletesebb kihasználásával.
7. Love, Simon!
Hasonló sztori, mint a Remélem legközelebb…, csak sokkal könnyedebb csomagolásban. A másság elfogadásáról már rengeteg film készült, de talán egy se volt ami ennyire őszintén és szívmelengetőn tette mindezt. És nem, nem vagyok hajlandó leírni a magyar címet. Brrrr!
6. BlacKKKlansman
Amikor meghallottuk hogy Spike Lee a Ku Klux Klánról fog filmet készíteni, érthető módon beremegett a gyomrunk, de a közéleti felszólalásairól hírhedté vált rendező meglepő visszafogottságról tett tanúbizonyságot (majdnem végig), és egy hamisítatlan szpájklís filmet dobott össze, a rá jellemző laza, idézhető beszólásokkal, remekül megrendezett jelenetekkel, szenzációs színészekkel és egy érdekes, izgalmas sztorival. Minden nagyszerűen a helyén van ebben a filmben, egyedül a finálé utáni plusz 2-3 percet volt kár beleerőltetni. Ha az nem lenne, jóval magasabbra kerülne a listán.
5. Keresés
Könnyű lenne azt mondani, a vizuális megoldások miatt lett ennyire felkapva ez a film, de nem ez a helyzet. Tény, hogy nagyon érdekes a kizárólag egy számítógép felületén követni a lányát kereső apa izgalmas és fordulatos történetét, de az ötödik helyhez kellett az érzelmi löket is, ami szerencsére nagyonis megvan. Ez a film a gimmickek nélkül is jó lett volna, de így lett igazán felejthetetlen.
4. A bűnös
A mobil és a Locke keresztezéséből született skandináv mestermű, az operátorról, akinek az arcát látjuk másfél órán keresztül, mégis összeáll előttünk egy viszolygást keltő bűntett, annak minden véres és felkavaró részletével. Stílusbravúr!
3. Pókember: Irány a pókverzum
A vagányság teljes skáláját végigzongorázzák ebben a vizuálisan rendhagyó, dramaturgiában bátor, humorban és akcióban pedig minden eddigi Pókember-filmnél kreatívabb és pergőbb animációs csodában. Minden cinikus elvárást egy perc alatt eltörlő, igazi színes-szagos, szívvel-lélekkel és teljes odaadással elkészített adrenalinbomba, ami - ha új utat nem is nyit a szuperhősfilmek előtt, de hogy a zsáner egyik legjobb darabja, az biztos!
2. Az első ember
Végre film készült a Holdraszállásról, és szerencsére egy igazi ihletett zseni, Damien Chazelle rakta össze! Valószínűleg a témája és a visszafogottsága miatt számomra eddig ez volt a rendező életművének a csúcsa. Imádom, amikor egy film ennyire okosan bánik a szereplők érzéseivel. Nem mondja ki őket egyértelműen, hanem amikor kell, akkor érezteti őket. Ilyen volt számomra a film utolsó néhány jelenete, ahol egyetlen megható gesztussal megmagyaráztak minden korábbi történést. Ehhez társul még a Holdraszállás, és a Gemini-projekt érdekes és izgalmas bemutatása, csodálatos színészek, és egy olyan landolás-jelenet, amit egyszerűen nem lehet elfelejteni.
1. 3 óriásplakát Ebbing határában
Mit is írhatnék, amit nem írt le már mindenki százszor erről a filmről? Mestermű, azonnali klasszikus, az évtized talán legjobb alkotása. Ennyire emberi, mélyen megérintő és elgondolkodtató film nem készül minden nap. Vagyis, bocsánat, de! Hogyne készülne! Több is! De azok feleennyire se szórakoztatóak. Nem tudsz rajtuk ennyire jóízűen nevetni, ennyire átszellemülten izgulni, ennyire a zokogás-közeli állapotba kerülni egyszerre. Fantasztikusan megírt, megrendezett és eljászott film, amit mindenkinek látnia kell.
Top 10 Legrosszabb film
10. Gringo
Ez messze nem a legrosszabb filmek egyike, ami tavaly készült, viszont talán a legfárasztóbb. Pedig lehetett volna ez jó is, vagy legalábbis egy szórakoztató limonádé, de sajnos a főszereplő totál semmilyen, a mellékszereplők egytől egyig suttyó parasztok, a sztori pedig dögunalmas és zavaros.
9. Winchester
Egy horror, amiben puskával lövöldöznek a szellemekre, egy szép és jól felépített díszletben. Szívesen írnék többet is, de semmi másra nem emlékszem a filmből.
8. Robin Hood
Az ígéretes alapötletet (steampunkosított sztori, kicsit megkavart szerepek), és néhány pöpec akciójelenetet leszámítva ez a film egy totális csőd. Zavaros katyvasz, amiben semmi érdemleges nem történik, a karakterek önmaguk paródiájába fordulnak át, a párbeszédek komolyan vehetetlenek, a lezárás pedig elképesztően röhejes.
7. 22 mérföld
Mark Wahlberg, a zseni, a fél városon keresztüllövöldözi magát, hogy elvigye a kungfuzó ázsiait a reptérre. Ez akár egy Archer-epizód is lehetne, de Peter Berg rendező sajnos halálkomolyan gondolta az egészet. Kezdve azzal, hogy a film első felében egy csomó seggfej üvöltözik egymással non-stop, a második felében pedig 40 percen keresztül lövöldöznek és robbantanak mindent ami mozog. És az a fordulat a végén, tejószagú-magasságos!
6. Jurassic World: Bukott birodalom
Ez volt az a film ami bőven elég lett volna, ha csak egy buta, de szórakoztató blockbusterként képes működni. Erre nemhogy csak nagyon elvétve szórakoztató, fájdalmasan ostoba, és sértően túltolja a családbarát, jetix-színvonalú gagyit (a lényeg hogy a jó dínók legyőzzék a rossz dínókat!). Mindezt tetézve, a befejezéssel bebizonyítja, hogy még a közönséget is hülyének nézi. Az egyetlen, ami még ott tarthatja az embert a sorozatnál ezek után, hogy mégis hogy a fenébe akarnak majd folytatni egy ekkora baromságot?
5. 68 lepedő
Ez kb olyan mintha pár évvel ezelőtti, Nicolas Cage-es Drive Angryt egy halom perverz idióta rendezte volna meg, akik Guy Ritchie-re itták magukat. Ennél többet nem érdemel, gondolom nem sokan láttátok, és ez jól is van így.
4. Taxi 5
Így visszagondolva… a negyedik rész nem is volt olyan rossz!
3. A szabadság 50 árnyalata
Harmadjára is végignézhettük ugyanazt a nyögvenyelős, fárasztó kötözős-ostorozós, misszionáriusos nyűglődést, amit ez a két szerencsétlen, Christian és Ana egymással művel. A harmadik rész talán egy fél misszionáriussal szórakoztatóbb volt a másodiknál. Vagy legalábbis az ember már kínjában tudott röhögni a beleerőltetett, és fél perc alatt lezavart thriller-szálon, a múltból felbukkanó lány Samarát megidéző megjelenésein (vagy az a másodikban volt? A fene tudja!), Jamie Dornan mindenbe magasról beleszarós alakításán, meg persze amikor néha előkerül egy bilincs vagy póráz, mintha nem tudnánk már mindannyian hogy úgyis misszionárius lesz a vége.
2. Slender Man: Az ismeretlen rém
Az ismeretlen rém, amit mindenki ismer. Minden évben kell legalább egy gagyi horror-hülyeség a szégyenlistára. A tavalyi Bye Bye Man helyét most Slenderman vette át, ami még alacsonyabbra tette a lécet. Semmi ijesztő nem történik a filmben néhány erőltetett jumps scare-en kívül, a fináléra pedig annyira elborul a készítők agya (negatív értelemben), hogy ember legyen a talpán aki bármi értelmet ki tud hámozni az egészből. Pláne úgy, hogy a filmből a jelenetek háromnegyede hiányzik. De semmi gond, nem kell izgulni! Az óriáspókká alakuló Slenderman benne maradt!
1. Szupercella 2 - Hades
Könnyű volt a dolgom az első helyezett kiválasztásánál, mert ez annyira a zs-kategória, amennyire kb Lorenzo Lamas és Michael Dudikoff züllöttek le. Rögtön az első jelenetben olyan robbanáseffekteket kapunk amiket az AVGN-videókban látsz, és az igazi nyalánkságok, mint például a börtön nyugiszobája, vagy a menzakajából és faldarabokból összerakott lézerpointer (!) még hátra vannak. Írnék többet is, de fogunk mi még foglalkozni ezzel a szörnyszülöttel!
Utolsó kommentek